رسالت گروه
رسالت گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
از انجاييکه هدف اصلی و اساسی هر راهبرد بهداشتی پيشبرد و ارتقای سلامت مردم و همچنين کيفيت زندگی آنها است , بنابراين توسعه آموزش سلامت برای تحقق اين هدف ضرورت دارد از اینرو رسالت گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت توسعه و تسهيل فعاليت های آموزش و ارتقای سلامت در كشور به منظور توانمندسازی مردم براي ارتقاي سلامت خود، خانواده و جامعه اي كه در آن زندگي مي كنند در راستای سند چشم انداز بيست ساله و برنامه هاي توسعه کلان اقتصادی،سياسی،اجتماعی و فرهنگی کشور است.
ماموریت
ماموریت (Mission) :
گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت بر آن است تا با استفاده از ظرفیت بالای اعضاي هيات علمي و کارشناسان مستعد و علاقمند گروه، فارغالتحصيلاني تربيت نمايد که توانايي شناسايي و حل مشکلات مختلف بهداشتي و نظام بهداشت و درمان را از طريق تحقيقات مناسب، ارائه راه حلهاي منطقي و قابل ارزيابي داشته و توانايي انجام مساعدت در امر برنامه ريزي و مديريت مسائل نظام بهداشت و درمان كشور و انتقال تکنولوژي ها و روشهاي مناسب به منظور ارتقاي قابليت هاي نظام بهداشت و درمان را داشته باشند و همچنين قادر باشند با شناسايي نقاط قوت و ضعف نظام بهداشت و درمان و شناخت عوامل پيشرفت و توسعه آن در جهان در ارتقاي وضعيت سلامت کشور ايفاي نقش نمايند.
چشم انداز
چشم انداز ( Vision ) :
گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت با تربیت نیرو در مقاطع تحصیلی مختلف و مرتبط نسبت به توسعه آموزشی خود اقدام نماید همچنین با تربیت دانشجویانی ممتاز به لحاظ علمی و اخلاقی در آینده نزدیک یکی از برترین گروه آموزشی مطرح در کشور باشد.
ارزش های سازمانی
ارزش های سازمانی گروه (Values) :
همه همکاران گروه باور دارند که درست کاری و صحیح اندیشیدن در تربیت نیروی انسانی موثر اهمیت شایان دارد .
- همه همکاران متعهد هستند که به کار تیمی در گروه ارج نهند .
- همه همکاران متعهد هستند که با دانشجویان با احترام و دوستانه رفتار نمایند .
- همه همکاران متعهد هستند که از هر گونه تبعیض در فعالیت های آموزشی و اجرایی پرهیز نمایند .
- همه همکاران متعهد هستند که به اصول مدیریتی حاکم در گروه احترام بگذارند .
- همه همکاران متعهد هستند که آنچه در توان دارند در آموزش فراگیران بکار گیرند .
- همه همکاران متعهد هستند که در اوقات کار از پرداختن به امور دیگر علاوه بر وظایف اداری پرهیز نمایند .
- همه همکاران متعهد هستند که در پیشبرد اهداف گروه با مشارکت همدیگر و همدلی تلاش نمایند .
اهداف گروه
در تدوین اهداف گروه از آخرین دستاوردهای ملی موجود در حوزه آموزش، پژوهش و توسعه استفاده شده است
حوزه های فعالیت
آموزش
پژوهش
اجرا
اهداف در حوزه آموزش
هدف کلی در حوزه آموزش
ارتقای فعالیت های آموزشی گروه بر اساس استاد بالا دستی و ملزومات آموزشی
اهداف اختصاصی در حوزه آموزش
-تامین فضای آموزشی مناسب در جهت ایجاد تجارب یادگیری بهتر در دانشجویان گروه
-ارتقاء کیفیت برنامه های آموزشی در حال اجرا
-ایجاد محیط آموزشی مبتنی بر استانداردهای آموزشی
-استقرار و نهادینه نمودن استانداردهای آموزشی در برنامه های آموزشی مختلف از طریق اجرای ارزیابی درونی
-تقویت ارتباط بین رشته ای با گروه های مختلف در دانشکده بهداشت
-تهیه منابع آموزشی مورد نیاز گروه
-فراهم کردن بستر مناسب جهت بازدیدهای علمی دانشجویان از جامعه
-اجرای Team based learning و سایر فنون آموزشی مشارکتی در تدریس دروس تئوری و عملی
-اجرای برنامه های استاد مشاور تحصیلی
-اخذ طرح درس اساتید و آخرین کوریکولوم رشته در مقاطع مختلف و قراردادن بر سایت دانشکده بهداشت
-افزایش تعامل بین استاد و دانشجو
-افزایش توانمندی اعضای هیئت علمی درباره شیوه های نوین آموزشی با شرکت در کارگاه های آموزشی
-تدریس برخی از جلسات آموزشی به صورت مجازی
- حمایت از مقوله دانش پژوهی در آموزش بر اساس نیازها و چالش های مشخص شده گروه در بخش آموزش
- به روزرسانی اطلاعات گروه در سایت دانشکده
- پیشنهاد جهت برگزاری کارگاه های توانمندسازی آموزشی برای دانشجویان به دفتر EDO دانشکده
-برگزاری کارگاه روش تدریس جهت کلیه دانشجویان دکتری دانشکده بهداشت در هر نیمسال تحصیلی
-تسهیل شرکت اعضای هیئت علمی در کارگاه های آموزشی و کنگره ها و فرصت های مطالعاتی
-ایجاد و تداوم مسئولیت پذیری و مطالبه گری در نیازهای آموزشی پیش آمده یا مقتضیات پیش رو
-برگزاری کارگاه های آموزشی با استفاده از ظرفیت دانشجویان فارغ التحصیل و تحصیلات تکمیلی در سطح گروه، دانشکده، دانشگاه و کشور
-کاربردی نمودن طرح درس ها و محتوای دروس در مقطع تحصیلات تکمیلی برای توانمندسازی دانشجویان در جهت پاسخ به نیازهای جامعه
-افزایش توانمندی اعضای هیئت علمی درباره شیوه های تدریس در فضای مجازی
-به کارگیری جدیدترین نرم افزارهای آموزشی در جلسات آموزشی مجازی جهت افزایش کیفیت آموزش
-آموزش نرم فزارها و تکنولوژی های آموزشی در جهت طراحی مواد و رسانه های آموزشی
-تدوین برنامه ارتباط با صنعت در گروه و معرفی توانمندی های اعضای هیات علمی گروه به سازمان ها و نهادهای مختلف
- ایجاد روحیه خلاقیت و تشویق به تفکر خلاق در دانشجویان در حوزه آموزش
- تشکیل جلسات منظم برای مشارکت دانشجویان در تعیین چالش ها و مشکلات آموزشی دانشجویان در شروع هر نیمسال تحصیلی و استفاده از پیشنهادات مطرح شده در بهبود فعالیت های آموزشی گروه
- کسب نظرات اعضای هیات علمی و دانش آموختگان گروه در خصوص به روز رسانی اهداف و رسالت های گروه با توجه به اسناد بالا دستی و شرایط عینی
- انجام ارزشیابی ۳۶۰ درجه از محتوای برنامه و دروس ارائه شده و میزان تحقق اهداف مشخص شده در هر نیمسال توسط اساتید و دانشجویان
- آشنایی دانشجویان با دستاوردهای ملی و فراملی در حوزه آموزش
اهداف در حوزه پژوهش
هدف کلی در حوزه پژوهش
ارتقای فعالیت های پژوهشی اساتید و دانشجویان
اهداف اختصاصی در حوزه پژوهش
- افزایش توانمندی پژوهشی اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی
- توجه به اسناد بالا دستی در فعالیت های پژوهش گروه
- کمک به ایجاد زیرساخت های لازم پژوهشی در گروه
- افزایش جذب اعتبارات پژوهشی از سایر سازمان ها در راستای انجام تحقیقات کاربردی و مبتنی بر نیاز جامعه، سازمان ها و نهادهای مختلف
-کمک به ایجاد زیرساخت های لازم پژوهشی در جهت مسئولیت پذیری اجتماعی
- تعامل با معاونت بهداشتی جهت نیازسنجی سلامت جمعیت تحت پوشش با استفاده از ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی
- همکاری و تعامل با معاونت بهداشتی و سایر سازمان ها و نهادهای مرتبط با سلامت جامعه جهت ارتقاء سواد سلامت جامعه در شرایط بحرانی
-تقویت تحقیقات بین رشته ای و چند رشته ای در حوزه ارتقاء سلامت در تعامل با سایر گروه های آموزشی و یا دانشکده ها با استفاده از ظرفیت فارغ التحصیلان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی
- تشویق دانشجویان به انجام تحقیقات کاربردی و مبتنی بر نیاز بخش سلامت با نگاه ویژه به بحث کارآفرینی و خلق ثروت
- تشویق و اطلاع رسانی به دانشجویان در جهت شرکت در کارگاه های اخلاق در پژوهش و کارآفرینی
- تهیه بانک اطلاعاتی در خصوص نیازهای پژوهشی سازمان ها و نهادهای مختلف و اطلاع رسانی در سایت گروه
- تشویق دانشجویان به انجام طرح های HSR
-ایجاد روحیه پژوهشگری و تقویت آن در راستای علاقه مندی های فردی
-ایجاد روحیه کار تیمی و حرفه ای در حوزه پژوهش با محوریت حل مشکلات حوزه سلامت و جامعه
- افزایش فعالیت های مرکز تحقیقات ارتقاء سلامت در گروه و همکاری با سایر مراکز تحقیقاتی در سطح دانشکده و دانشگاه
- همکاری در داوری مجلات مختلف علمی-پژوهشی در سطح دانشگاه، کشور و بین المللی
- به روز رسانی رزومه اساتید در سایت دانشکده
- تشویق اساتید و دانشجویان دکتری به ارائه طرح های پژوهش در آموزش
- اطلاع رسانی به دانشجویان جهت شرکت در همایش ها و کنگره ها
-شرکت فعال در انجمنهای علمی و تخصصیِ ملی و بینالمللی
-انتشار مقالات در مجلات معتبر
-تشکیل جلسات ژورنال کلاب و بررسی آخرین دستاوردهای پژوهشی ملی و فراملی در رشته آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
-همکاری با واحد ترجمان دانش معاونت پژوهشی دانشگاه در جهت درج پیام پژوهش
-ترویج رعایت اصول اخلاق درعلوم پزشکی
-تدوین برنامه ارتباط با صنعت در گروه و معرفی توانمندی های گروه به سازمان ها و نهادهای مختلف در جهت انجام تحقیقات مبتنی بر نیاز آن ها
- تشکیل کارگاه کارآفرینی و نشست های منظم با دانشجویان در خصوص حوزه های کارآفرینی در آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
اهداف در حوزه اجرا
هدف کلی در حوزه اجرا
کمک به بهبود روند امور اجرایی در سطح دانشکده، داخل و خارج از دانشگاه
اهداف اختصاصی در حوزه اجرا
- همکاری با معاونت پشتیبانی و مالی دانشکده و دانشگاه
-تدوین برنامه استراتژیک و عملیاتی گروه
-راهنمایی دانشجویان در انجام امور اداری
-برگزاری امتحان جامع جهت دانشجویان دکتری
- برگزای مرحله دوم آزمون ورودی دکتری تخصصی (PhD) آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت در سطح کشور
- عضویت در هیات برد منطقه ای آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
- تهیه و اطلاع رسانی در خصوص فلوچارت و فرایند انجام فعالیت هایی مانند مراحل تصویب پروپوزال و غیره در سایت گروه
- تهیه و اطلاع رسانی در خصوص تور مجازی آشنایی با گروه در دوران همه گیری کووید-۱۹
- به روز رسانی سایت گروه
- همکاری با دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
- همکاری با مجلات و مراکز تحقیقاتی در سطح دانشکده و دانشگاه
توانمندی های گروه برای پرداختن به نیازهای جامعه و سازمان ها و نهادهای مختلف
- انجام نیازسنجی های دوره ای از وضعیت سلامت، رفتارشناسی، عوامل خطر و انجام رفتارهای ناسالم در کارکنان شاغل در یک سازمان یا واحد صنعتی
- طراحی و اجرای برنامه های مداخله ای و یا مشاوره به سازمان ها و واحدهای صنعتی متقاضی در جهت طراحی این برنامه ها در جهت کاهش عوامل مخاطره آمیز سلامت کارکنان (جسمی، روحی، روانی، اجتماعی و فیزیکی)
-مشاوره در جهت انتخاب بهترین روش و فنون آموزشی، رسانه ها و وسایل کمک آموزشی در زمینه موضوعات سلامت محور (مانند آموزش HSE به کارکنان) به سازمان ها و واحدهای صنعتی متقاضی
-برگزاری و همچنین مشاوره در جهت کمک به طراحی کمپین های ارتباطی در زمینه سلامت به سازمان ها و واحدهای صنعتی متقاضی
- تهیه و همچنین مشاوره در جهت کمک به طراحی رسانه های آموزشی متناسب با مخاطب بر اساس اصول و استانداردهای طراحی پیام در سلامت و همچنین پیش آزمون محتوای این رسانه ها
- انجام و همچنین مشاوره در جهت ارزشیابی از تاثیر برنامه های آموزشی انجام شده در حوزه سلامت در سه سطح ارزشیابی فرایند، تاثیرات کوتاه مدت و تاثیرات بلند مدت به سازمان ها و واحدهای صنعتی متقاضی
- مشاوره به سازمان ها و واحدهای صنعتی متقاضی خدمت در زمینه اصول مشارکت و روش های جلب مشارکت کارکنان در زمینه مسائل سلامت محور در سازمان و واحدهای صنعتی متقاضی خدمت
- مشاوره به سازمان ها و واحدهای صنعتی متقاضی خدمت در زمینه فنون ترغیب سازی کارکنان در زمینه مسائل سلامت محور در سازمان و واحدهای صنعتی متقاضی خدمت
ماموریت ها در حیطه ارتباط با صنعت، سازمان و نهادهای مختلف
تربیت نیروی انسانی کارآمد در جهت ارائه خدمت به عنوان یک فرد مرجع در آموزش بهداشت و ارتقای سلامت برای توانمندسازی افراد در سازمان ها و صنایع نیازمند ارائه خدمات در حیطه رشته آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نیازسنجی مبتنی بر شواهد مشکلات بهداشتی در سطح سازمان ها و صنایع مختلف، جهت به کارگیری در سیاستگزاری های بهداشتی آنها
شناخت جمعیت های دارای اولویت برای آموزش در زمینه سلامت
ارزیابی نیازها برای دریافت مساعدت در حیطه فعالیت های آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
تعیین اولویت بین درخواست های ارائه شده سازمان های متقاضی خدمت جهت دریافت مشاوره های تخصصی در حیطه فعالیت های آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
طراحی و اجرای دوره های آموزشی رسمی و غیر رسمی برای توانمند سازی افراد شاغل در سازمان ها و صنایع مختلف در حیطه مهارت های مرتبط با آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
مشاوره در جهت طراحی برنامه های آموزشی بر اساس تئوری ها و الگوهای تغییر رفتار در جهت پرداختن به مشکلات بهداشتی سازمان ها و صنایع مختلف
حوزه های تحقیقاتی گروه
سواد رسانه
پیشگیری و کنترل عوامل خطر بیماری های مزمن
طراحی پیام و محتوا
تکنولوژی آموزشی
ارتباطات و فنون برقراری ارتباط موثر
روش های جلب مشارکت در جامعه
سواد سلامت
نیازسنجی در حوزه سلامت
فنون متقاعدسازی
طراحی کمپین های ارتباطی در زمینه سلامت
کاربرد نظریه ها و الگوهای تغییر رفتار در مداخلات آموزشی
الگوهای برنامه ریزی و ارزشیابی مداخلات آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
روش ها و فنون آموزشی
صلاحیت های مورد انتظار از دانش آموختگان رشته آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
مقطع دکتری تخصصی
دانش آموختگان دوره دکتری بایستی از دانش، مهارت و شایستگی کافی در تدوین سیاست جامعه سالم، ایجاد محیط حمایتی، تقویت فعالیت های جامعه، توسعه مهارت های فردی و مدیریت برنامه های سلامت برخوردار باشند. همچنین، باید قادر باشند تا مردم را در جهت تامین، حفظ و ارتقاء سلامت برای زندگی سالم در یک محیط سالم، توانمند نموده و با حمایت سیاست گزاران، وضعیت شاخص های سلامت جامعه را بهبود بخشند.
توانمندی های پایه مورد انتظار این دانش آموختگان عبارت است از:
- مهارت های ارتباطی-تعاملی
- آموزش
- پژوهش
- کارآفرینی و خلق ثروت
- مدیریت
- حرفه گرایی
توانمندی های اختصاصی این دانش آموختگان عبارت است از:
مدیریت اجرایی
۱ – مدیریت، نظارت و مشارکت در برنامه های ارتقاء سلامت در نظام ارائه خدمات سلامت
۲ – هماهنگی درون بخشی و بین بخشی با سازمانها و نهادها در جامعه
۳- شناسایی، خلق و ارزیابی راهکارهای اثر بخش در جلب مشارکت و بهبود فرآیندهای سازمانی برای ایجاد محیط های حامی سلامت
۴ – مدیریت، رهبری و ساماندهی اجتماعی
۵ – ارزشیابی و اعتبار بخشی برنامه ها و دوره های آموزشی
۶- مدیریت و رهبری برنامه های ارتقاء سلامت در سطوح فردی سازمانی، اجتماعی در محیط های مختلف (مدارس، بیمارستان، محیط کار و....)
۷ – مدیریت و رهبری تیم های ارتقاء سلامت
۸ – مشارکت در ظرفیت سازی کارکنان نظام سلامت و توانمند سازی اجتماعی
آموزشی
۱ – آموزش دروس رشته آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
۲- مشارکت در تربیت نیروی انسانی سایر رشته های مرتبط
۳ – توانمند سازی فردی،سازمانی و اجتماعی
۴ – کاربست خلاقانه و نوآوری در فن آوری های نوین آموزشی و ارتباطی
۵- رو شهای آموزشی در گروه خاص
۶- طراحی اجرا و ارزشیابی دوره های آموزشی رسمی و غیر رسمی
۷- تولید و استاندارد سازی مواد و محتوای آموزشی
۸- مشارکت در تدوین برنامه های آموزشی سازمان ها و نهادها
۹- به کارگیری روش های آموزشی نوین
۱۰- تولید برنامه ای آموزشی در قالب های مختلف متناسب با مخاطب
۱۱- فرهنگ اجتماعی و ساختار رسانه
پژوهشی
۱ – پژوهش های کاربردی برای توسعه دانش و الگو سازی مداخلات اثر بخش در زمینه سازماندهی اجتماعی برای ارتقاء سلامت
۲ – پژوهش در نقش، روش ها و الگوهای ارتباط برای ارتقاء سلامت
۳ – پژوهش های کاربردی ارتباط برای سلامت
۴ – پژوهش در فن آوری های سلامت
۵ – مطالعات جامعه شناختی، مردم شناسی و مردم نگاری در موضوعات سلامت
۶ -مطالعات روانشناختی در رفتار سالم
۷ – مطالعه اثر بخشی برنامه های آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
۸- تحلیل محتوا در مواد آموزش سلامت
۹ – پژوهش های نظری و کاربردی در تئوری ها و مدلها
۱۰ – پژوهش در ابزار سازی و اعتبار سنجی در آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
۱۱- ارزشیابی تولیدات علمی (طرح ها، مقالات و مستندات )
۱۲-پژوهش در طرح های ملی، منطقه ای و بین المللی مرتبط با سلامت
۱۳- ارزشیابی پژوهشی و نوآوری در زمینه الگوهای مداخلات رسانه محور در ارتقاء سلامت
۱۴- تولید نظریه و مدل سازی در ارتقاء سلامت
۱۵- تولید راهبردهای ارتقاء سلامت
۱۶- نقد نظریات ارتقاء سلامت
نقش اجرایی
۱ – جلب مشارکت درون و برون سازمانی
۲ – جلب حمایت فردی، گروهی و سازمانی و اجتماعی در برنامه های ارتقاء سلامت و آموزش بهداشت
۳- ائتلاف و شبکه سازی اجتماعی
۴ – تعامل با سیاستگذاران و تصمیم گیرندگان سلامت
۵- طراحی رویکردهای ارتباطی (بین فردی، جمعی، سیاستگذاران، جلب حمایت همه جانبه)
۶- جلب حمایت همه جانبه و طراحی کمیپن های ارتباطی در حوزه سلامت
تحلیل روان شناختی رفتار
۱ – تحلیل شناختی، انگیزشی و موقعیتی مرتبط با رفتار
۲ – مرتبط کردن نتایج تحلیل رفتار با چارچوب های نظری ارتقاء سلامت
تحلیل مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت
۱- تحلیل مولفه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و اکولوژیکی مرتبط با رفتار فردی و اجتماعی
مقطع کارشناسی ارشد
دانش آموختگان مقطع کارشناسی ارشد بایستی دانش و مهارت حرفه ای در جهت شناخت جامعه، ارزیابی نیازهای فردی، سازمانی و اجتماعی، برقراری ارتباط موثر، تصمیم گیری، خدمات آموزشی، پژوهشی و مشاوره ای مرتبط با سلامت در راستای افزایش آگاهی، بهبود نگرش و تغییر رفتار گروه های مختلف جمعیتی بر اساس ارزش های اسلامی، فرهنگی و انسانی داشته باشند تا بتوانند به ارتقاء سلامت و سبک زندگی سالم در جامعه کمک کنند.
توانمندهای پایه مورد انتظار این دانش آموختگان عبارت است از:
- مهارت های ارتباطی-تعاملی
- آموزش
-پژوهش و نگارش مقالات علمی
- تفکر نقادانه و مهارت های حل مساله
- مهارت های مدیریتی
- حرفه گرایی
توانمندی های اختصاصی این دانش آموختگان عبارت است از:
ارتباطات تعامل بین بخشی مذاکره
۱ – برقراری ارتباط سازنده و پویا با تعامل مثبت و سازنده بدون هرگونه مناقشه با بخش های مرتبط با نظام سلامت
۲ – ایجاد ائتلاف و یا توسعه هماهنگی درون بخشی و بین بخشی
به کارگیری فناوری های آموزش جهت آموزش افراد در سطح مختلف
۱ – نیاز سنجی آموزشی در حیطه های آگاهی، نگرش و رفتار
۲ – تعیین اهداف تولید محتوای آموزشی، تهیه برنامه عملیاتی
۳ – طراحی، اجرا و ارزشیابی دوره های آموزشی رسمی و غیر رسمی
۴ – توانمند سازی کارکنان نظام سلامت و توانمندسازی اجتماعی
۵ -اجرای برنامه های آموزشی در برقراری ارتباطات در سطوح سازمانی و اجتماعی
۶ – به کارگیری روش های آموزشی نوین.
پژوهش در آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
۱ – مشارکت در طرح های پژوهشی مرتبط در حیطه سلامت
۲ - به کارگیری روش های تحقیق کمی و کیفی در طراحی، اجرا و ارزشیابی مداخلات
آموزش بهداشت وارتقای سلامت
۳- تهیه پروپوزال های پژوهشی و ابزار سازی
طراحی برنامه ریزی و اجرا ارزشیابی مداخلات تغییر رفتار
۱ – سطح فردی، سازمانی، اجتماعی در محیط های مختلف (مدارس، بیمارستان، محیط کار و...) توان به کارگیری تئوری های مرتبط با برنامه
به کارگیری رویکردهای ارتباطی در تغییر رفتار فرد و جامعه
۱ -رویکردهای ارتباطی (بین فردی، جمعی، سیاست گذاران، جلب حمایت همه جانبه)
۲ – جلب حمایت همه جانبه، بسیج اجتماعی برای سلامت
۳ – ایجاد ائتلاف
۴ – اصول طراحی مواد چند رسانه ای (نوشتار، تصویر، صدا، ویدئو، پویانمایی)
تحلیل رفتار مبتنی بر عوامل موثر بر سلامت
۱ – تحلیل روان شناسانه رفتار مبتنی بر عوامل فردی موثر بر سلامت
۲ – به کارگیری نظریه ها و رویکردهای یادگیری در تغییر باورها و رفتارها و حفظ و نگهداری آن ها تحلیل جامعه شناسانه رفتار مبتنی بر عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
۳- به کارگیری مفاهیم جامعه پذیری، ارزش ها، هنجارها، کنترل اجتماعی، نهادها و نقش ها و تئوری های اجتماعی سلامت
۴- نظریات جامعه شناختی و کاربرد آن ها در فرهنگ سلامت
مشاوره
۱ – مهارت های شروع مشاوره و مدیریت مصاحبه
۲- به کارگیری فنون مشاوره فردی
۳- به کارگیری و فنون مشاوره گروهی